Read more
REPORT TEXT
OBJECTIVES OF STUDY
Responding to the meaning and generic
structure in written essay fluently and accurately in daily life context and to
access science in a text form: report
LEARN ABOUT IT
What is Report?
1.
Definition
of Report
The report is a text which presents
information about something, as it is. It is as a result of systematic
observation and analysis
2.
Generic
Structure of Report
1.
General
classification: Stating classification of the general aspect of thing; animal,
public place, plant, etc which will be discussed in general
2.
Description:
Describing the thing which will be discussed in detail; part per part, customs
or deed for living creature and usage for materials
3.
Language
Feature of Report
•
Introducing
group or general aspect
•
Using
conditional logical connection; when, so, etc
•
Using
simple present tense
4.
Examples
and structures of the text
Many people call platypus
duckbill because this animal has a bill like a duckbill. Platypus is a native Tasmania and southern and eastern Australia .
The platypus has a flat tail and
webbed feet. Its body length is 30 to 45 cm and covered with a thick, and
woolly layer of fur. Its bill is detecting prey and stirring up mud. Platypus'
eyes and head are small. It has no ears but has the ability to sense sound and
light.
Platypus lives in streams,
rivers, and lakes. Female platypus usually dig burrows in the streams or river
banks. The burrows are blocked with soil to protect it from intruders and
flooding. On the other hand, male platypus does not need any burrow to stay.
Analyzing on the Text
Generic Structure
analysis
General
classification; stating general classification, the animal of platypus.
Description;
describing in detail characterization of platypus' body and habitual life
Language Feature Analysis
Focusing in group;
the animal of platypus
conditional,
logical connective; but, in the other hand
Simple present
tense pattern; Platypus lives in streams, male platypus does not need any
burrow, etc
Small Notes
Report
Ciri Umum:
(a)
Tujuan Komunikatif Teks:
Menyampaikan informasi tentang sesuatu, apa adanya,
sebagai hasil pengamatan sistematis atau analisis. Yang dideskripsikan dapat
meliputi gajala alam, lingkungan, benda buatan manusia, atau gejala-gejala
sosial. Deskripsi sebuah teks report dapat berupa simpulan umum,
misalnya, ikan paus termasuk binatang mamalia karena ikan tersebut melahirkan
anaknya.
(b) Struktur Teks/Generic structure
ü General Clasification; Pernyataan umum yang menerangkan subjek laporan, keterangan, dan
klasifikasinya.
ü
Description:tells
what the phenomenon under discussion ; in terms of parts, qualities, habits
or behaviors; Gambaran dari fenomena yang akan
didiskusikan seperti bagian – bagiannya, kebiasaan atau tingkah laku jika
benda hidup, kegunaannya jika non natural.
(c) Ciri Kebahasaan:
Menggunakan:
·
general nouns, seperti ‘Reptiles in Comodo Insland’, dsb.
·
relating verbs untuk menjelaskan ciri, misalnya reptiles are scaly
animals (ciri ini berlaku untuk semua reptilia), dsb.
·
action verbs dalam mejelaskan perilaku, misalnya lizards cannot
fly, dsb.
·
present tense untuk menyatakan suatu yang umum, misalnya Komodo
dragons usually weight more than 160 kg, dsb.
·
istilah teknis,
misalnya water contains oxygen and hydrogen, dsb.
·
paragraf dengan
topik sentence untuk menyusun sejumlah informasi.
|
KEY POINTS
- The social function of a report text is to report,
classify, or describe the way things are.
- The difference between this text and descriptive text is that report text only consists of facts while in a descriptive text you might also find the writer’s opinion.
Jawablah pertanyaan-pertanyaan berikut dengan jujur dan bertanggungjawab!
No. | Pertanyaan | Jawaban | |
---|---|---|---|
01. | Saya mengetahui arti kata-kata pada pada teks di atas |
Ya | Tidak |
02. | Saya bisa mengucapkan kata-kata sesuai dengan audio/video yang disajikan |
Ya | Tidak |
03. | Saya bisa memperagakan percakapan dengan membaca teks yang tersedia |
Ya | Tidak |
04. | Saya bisa memperagakan percakapan dengan sedikit membaca teks |
Ya | Tidak |
05. | Saya bisa memperagakan tanpa membaca teks |
Ya | Tidak |
06. | Saya bisa memperagakan tanpa membaca teks disertai dengan variasi baru atau pengembangan teks |
Ya | Tidak |
07. | Saya bisa membuat karya video terkait dengan percakapan yang diperagakan |
Ya | Tidak |
08. | Saya bisa membuat video dan telah disosialisasikan pada sosial media yang saya miliki |
Ya | Tidak |
Bila ada jawaban "Tidak", maka segera lakukan review pembelajaran, terutama pada bagian yang masih "Tidak".
Bila semua jawaban "Ya", maka Anda dapat melanjutkan ke pembelajaran berikutnya.
Buatlah jurnal harian untuk membantumu dalam mempercepat proses pembelajaran dengan menjawab soal evaluasi diri berikut ini.
- Apakah yang kamu telah pelajari pada bagian ini?
- Apa yang menarik pada sesi ini?
- Apa kendala yang kamu alami?
- Apa yang kamu lakukan untuk mengatasi kendala tersebut?
Informasi lainnya yang terkait dapat diakses pada tautan berikut ini